W roku szkolnym 2010/11 każda klasa przygotowała scenkę o cechach: ODPOWIEDZIALNOŚĆ - "0", PRAWDOMÓWNOŚĆ - kl. I i II, KOLEŻEŃSKOŚĆ - kl. III, TOLERANCJA - kl. IV, UCZCIWOŚĆ - kl. V, ROZWAGA - kl. VI
wrzesień, październik: ODPOWIEDZIALNOŚĆ listopad, grudzień: UCZCIWOŚĆ styczeń: OPANOWANIE luty: PRAWDOMÓWNOŚĆ marzec: TOLERANCJA kwiecień: ROZWAGA maj, czerwiec: KOLEŻEŃSKOŚĆ
ROZWAGA
„Rozważny zło widzi i odwraca się, nierozważni tam idą - i szkodę ponoszą”
Księga Przysłów, Stary Testament
Rozwaga była tematem scenki kl. VI pt. "Mój pies". Uczniowie podali przykład rozważnego i odpowiedzialnego postępowania, a pomógł im w tym pies i jego właściciel.
Wzorem rozważnego bohatera może być
Dedal - postać z mitu "O Dedalu i
Ikarze". Dedal zbudował dla siebie i swojego syna Ikara, skrzydła z ptasich
piór, zlepionych woskiem, które miały unieść ich w powietrze i pomóc znaleźć się
w utęsknionej ojczyźnie. Zanim wyruszyli w drogę, Dedal ostrzegał syna, aby nie
leciał zbyt blisko słońca, ponieważ może ono roztopić wosk, a wówczas powylatują
pióra, ale również, żeby nie leciał za nisko, gdyż wtedy pióra mogą nasiąknąć
wilgocią i staną się zbyt ciężkie. W końcu wzbili się w powietrze, realizując
tym samym odwieczne morzenie człowieka o lataniu. Niestety mimo przestróg ojca,
nierozważny Ikar zachwycony podniebnym lotem, wzbijał się coraz
wyżej i bliżej słońca. Wosk się stopił, a Ikar spadł i poniósł śmierć. Dedal zaś
doleciał do swej ojczyzny.
Mit ten ukazuje odwieczne morzenie człowieka o lataniu, ale poza tym przedstawia
również dwie postaci reprezentujące dwie odmienne postawy ludzkie. Dedala -
bardzo dojrzałą, i Ikara- szalonego młodzieńca, który żyje i zachwyca się
chwilą. Spokój, opanowanie i wytrwałość – to cechy Dedala. Jest on także
człowiekiem bardzo mądrym i wykształconym, doskonale znającym prawa przyrody i
kierujący się rozsądkiem oraz rozwagą. A jego syn Ikar to rozmarzony
młodzieniec, zafascynowany cudownymi zjawiskami i światem, kochający ryzyko.